רגע לפני שהחיסונים של חברת מודרנה ופייזר מקבלים אישור חירום ממינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA)' ולקראת מבצע חיסונים המוני שיחל מחר (ג') בבריטניה, רבים עדיין חוששים מתופעות הלוואי האפשריות של החיסון לקורונה.
יאסר בטלבי, אמריקאי בן 24 שהתנדב לקבל את החיסון של מודרנה, קיבל כבר את שתי מנות החיסון וכעת מתראיין באולפן ynet על תופעות הלוואי שחווה, ומספר על המוטיבציה להתחסן לפני כולם. "קיבלתי את המנה השנייה של החיסון ב-12 בנובמבר, כלומר לפני כמה שבועות. כרגע אני מרגיש נהדר".
"מגפת הקורונה שינתה את חיי האנושות כולה, וגם את שלי. אנשים מתים לבד בבתי החולים, אנשים איבדו את העסקים שלהם, את האפשרות לשכור דירה או לשלם את תשלומי הרכב שלהם. זו טרגדיה מבלי לפרט את שאר ההשפעות של הקורונה.
"הרגשתי באופן אישי את הצורך לעשות כל מה שאני יכול. אני לא עובד רפואה, אז הרגשתי שלהשתתף בניסוי תהיה הדרך שלי לעזור. אני באמת חושב שהחיסון היא הצורה היחידה לצאת מהמגפה הזאת".
2 צפייה בגלריה
יאסר בטלבי
יאסר בטלבי
יאסר בטלבי: "להשתתף בניסוי היא הדרך שלי לעזור"
(צילום פרטי)
סבלת מתופעות לוואי? "כן. אחרי מנת החיסון הראשונה סבלתי מתסמינים הדומים לשפעת. היו לי כאבים באזור הזריקה, קצת נימול, לא יכולתי להזיז כל כך את היד אבל זה היה סביל מאוד. במנה השנייה זה היה קצת יותר משמעותי, סבלתי מיותר תופעות, היה לי חום, רעידות, כאב ראש. התקשרתי לרופאים של הניסוי שאמרו לי שאין לי מה לדאוג, שמדובר בתופעות רגילות ושמשככי כאבים יעזרו לי.
"הרגשתי כאילו אני חולה, אז אני מניח שהדרך הטובה ביותר לתאר את זה זה כאילו יש לך שפעת. עם זאת, זה נעלם די מהר. אחרי שלקחתי משככי כאבים הייתי מוכן לצאת מהבית בבוקר למחרת".
כמה מודאג היית כשהרגשת את תופעות הלוואי? "הייתי מודאג. הרגשתי כאילו אני מתחיל להיות חולה, אבל עשיתי בדיקת קורונה כחלק מהניסוי ויצאתי שלילי. לא הייתי חולה בקורונה בשום שלב, פשוט היו לי תופעות לוואי של החיסון. בסופו של יום גם התקשרתי לרופאים ודברתי איתם והם נתנו לי הרבה ביטחון, הבנתי איך חיסונים עובדים והם לא יעשו משהו לגוף שלך שמצריך דאגה רצינית חוץ מבניית נוגדנים ל-Covid19".
אתה אישית ממליץ לישראלים לקבל את החיסון? "בהחלט, אבל אני ממליץ אבל צריך לחכות לאישור הסופי של ה-FDA. החוקרים צריכים להסתכל על הנתונים בצורה אובייקטיבית ומקבלים את ההחלטות הנכונות. אני ממליץ לישראלים לעקוב אחר ההוראות משרד הבריאות. אני יודע שישראלים עושים את זה, הם נשארים בבית, שוטפים ידיים ושומרים על ריחוק חברתי. כמובן שיש אנשים שלא עושים את זה אבל אני חושב שזו דאגה בכל מקום. זה קשה עבור הממשלה לנהל דברים כאלו אבל זה קשה לכל הממשלות ובמיוחד לישראל לנהל סיטואציות כאלו".

חיסוני מודרנה ופייזר לקורונה: בקרוב בישראל

לקראת סוף השבוע הקרוב ידון פאנל מומחי ה-FDA באישור החירום של החיסון של פייזר, ושבוע אחר כך הפאנל יתחיל את הדיון באישור החירום של חיסוני מודרנה. כמה זמן כל דיון יארך לא ידוע, שכן ה-FDA ידוע כגוף המחמיר בעולם באישורי תרופות ולצד הלחץ הכבד מצד הבית הלבן לאשר בדחיפות את החיסונים, יודעים במינהל התרופות האמריקני שהעולם כולו מצפה לבדיקה קפדנית של כל הנתונים. מדינות רבות ובהן ישראל סומכות את ידיהן על החלטת ה-FDA, ועומדות לאשר באופן אוטומטי את החיסונים בהתאם לבדיקה האמריקנית.
בודקי ה-FDA הם מאות רופאים, סטטיסטיקאים, מדענים שעומדים לעבור על אלפי עמודי נתונים רגע לפני שיחליטו ככל הנראה לאשר את החיסונים. אבל האישור אינו מספיק: המומחים צפויים לא רק לתת את ה"אוקיי" לאישור חירום של החיסונים אלא גם את האזהרות הנדרשות, כולל הבהרה לגבי מי אינו רשאי בשלב זה להתחסן. כך למשל, נשים בהיריון, נשים מיניקות, תינוקות וילדים לא יוכלו לקבל את החיסון, פשוט משום שלא נכללו במחקרים עד כה. זה יקרה בשלב מאוחר הרבה יותר, ועד אז הקבוצות הללו ייאלצו להמשיך ולעטות מסכה יחד עם הקפדה על מניעת התקהלות.
במתווה האופטימי, האישור הראשון לחיסון של פייזר יינתן בתוך ימים ספורים. תוך 24 שעות מרגע האישור יחלו החיסונים עצמם. בישראל נערכים בינתיים להגעת החיסונים, כך שעם מתן האור הירוק מה-FDA, יאשר משרד הבריאות בתוך כיממה את החיסון גם בישראל, וניתן יהיה להתחיל במבצע החיסונים. אם אכן לא יהיו תקלות, ייתכן שעד סוף דצמבר יתחיל מבצע החיסונים.
2 צפייה בגלריה
פייזר מודרנה חיסון קורונה
פייזר מודרנה חיסון קורונה
מחכים לאישור ה-FDA כדי להתחיל לחסן בישראל. חיסוני מודרנה ופייזר
(צילום: רויטרס, AFP)
קופות החולים יהיו אלה שיבצעו את החיסונים. הקופות נערכות באולמות ענק כמו מתנ"סים, זאת בשל הטמפרטורה הקיצונית הנדרשת לאחסון החיסונים - מינוס 20 מעלות בחיסוני מודרנה ומינוס 70 מעלות בחיסוני פייזר, וההכרח לחסן תוך זמן קצר כשהחיסונים מועברים במקררים בטמפרטורות גבוהות. המבוטחים שיבקשו להתחסן יוכלו להזמין תור לחיסון באפליקציית הקופה, על פי סדר המתחסנים.
חיסוני מודרנה ופייזר ניתנים לשריר הזרוע (דלטואיד), לבני 18 ומעלה בשלב זה. תחילה יחוסנו צוותים רפואיים: אחיות, רופאים, פראמדיקים וחובשים, גם משום שהם באים במגע בקו הראשון עם חולי הקורונה, וגם לצורך מתן "דוגמה אישית" לציבור, שחלקו עדיין חושש מהחיסון. ככל הנראה שיחד עם הצוותים הרפואיים יוזמנו לחיסון גם מטפלות ומטפלים בקשישים.